مسابقات “Race to Goal” در پاراگلایدر از جذابترین و هیجانانگیزترین رویدادهای ورزشی است که در آنها خلبانان باید از نقطه شروع به سمت یک هدف مشخص پرواز کنند و در مسیر خود از نقاط تعیین شده عبور کنند. این مسابقات مهارتهای پروازی، استراتژی و توانایی خلبانان در استفاده از جریانهای حرارتی و الگوهای باد را به چالش میکشد. در ادامه، راهنمایی جامع و دقیق برای کسانی که با این مسابقات آشنایی ندارند، ارائه میشود.
برنامهریزی و انتخاب محل مسابقه (انتخاب مکان)
- Thermals و Air Currents: مسابقات در مناطقی برگزار میشوند که دارای جریانهای حرارتی خوب و الگوهای باد قابل پیشبینی هستند که برای پاراگلایدینگ حیاتی است.
- ایمنی: مکان باید برای تیکآف و لندینگ ایمن باشد و گزینههای فرود اضطراری نیز در نظر گرفته شود.
ثبتنام و آمادهسازی خلبانان (ثبتنام)
- Registration: خلبانان باید در مسابقه ثبتنام کنند و مدارک لازم مانند گواهینامه پروازی و بیمه را ارائه دهند.
آمادهسازی تجهیزات:
- Equipment: تمامی تجهیزات پروازی مانند بال پاراگلایدر، هارنس، GPS و واریومتر باید توسط خلبانان بررسی و آماده شوند.
تسک تمرینی:
خلبانان یک روز قبل از شروع مسابقه در منطقه برگزاری مسابقه به صورت تمرینی یک تسک را در نظر می گیرند تا با شرایط پرواز منطقه آشنا شوند.
جلسهی Safety Briefing قبل از شروع مسابقه:
- GPS Load: قبل از شروع مسابقه، در جلسهای نقاط پرواز مسابقه به GPS خلبانان داده میشود.
- Safety Briefing: روز قبل از شروع مسابقه، در جلسهی Safety Briefing نکات ایمنی و مواردی که احتمال گرفتن امتیاز منفی دارند مانند پرواز در ابر، توسط سر داور مسابقات به خلبانان توضیح داده میشود. نقاط خطرناک و مناطق پرواز ممنوع نیز به خلبانان اعلام خواهد شد. همچنین المان های تاثیر گذار در سیستم امتیاز دهی مانند نمینال گل یا نمینال دیستنس از طرف داور مسابقه به شرکت کنندگان اعلام خواهد شد.
- مید دایرکتور: فردی است که از طرف برگزار کننده انتخاب شده و وظیفه آن مدیریت مسابقه و نظارت بر کار تسک کامیتی می باشد. همچنین دستورات اجرایی مسابقه را اعلام می کند.
- تسک کامیتی: در این جلسه از خلبانان حاضر، چند نفر با رای گیری به عنوان تسک کامیتی انتخاب میشوند. تسک کامیتی از طرف خلبانان انتخاب شده تا بر اساس توانایی خلبانان و شرایط هوای روز بهترین مسیر را برای مسابقه انتخاب کند. اصولاً از هر کتگوری پرواز یک نفر در تسک کامیتی انتخاب میشود، مثلاً نمایندهی اسپورت کلاسها یا بالهای کامپ. همچنین در تسک کامینتی یک نفر به عنوان داور اعتراضات و یک نفر به عنوان نماینده Safety انتخاب می شوند.
- کنترل تجهیزات: سر داور میتواند در هر زمان از مسابقه تجهیزات خلبانان را چک کند، این چک هم از نظر کیفی و امنیت وسیله پرواز و هم اینکه خلبان در رنج وزنی بال قرار داشته باشد، انجام میشود.
جلسات توجیهی(Briefing)
- در این جلسات، مسیر مسابقه، قوانین و مقررات، شرایط آب و هوایی و نکات ایمنی به خلبانان توضیح داده میشود. مسیر مسابقه در ابتدای روز با در نظر گرفتن شرایط جوی توسط “تسک کامیتی” انتخاب شده و به تایید تیم داوری میرسد و روی تسک بورد به خلبانان ارائه میشود.
- نقشه مسیر: نقشه مسیر مسابقه و ترنپوینتها به خلبانان ارائه میشود. مسیر مسابقه به صورت ترکیبی از نام ترنپوینت و شعاع مدنظر روی تسک بورد نوشته میشود.
- مسیر مسابقه: به صورت ترکیبی از نام ترنپوینت و شعاع مدنظر روی تسک بورد نوشته میشود. به طور مثال: A2:5km. این نقاط به صورت دایره روی دستگاه خلبان نمایان میشوند و خلبان به ترتیب از نقطهی استارت شروع به پرواز و رفتن تا شعاع نقاط میکند. به این ترتیب با ورود و یا خروج از هر خط شعاع، آن شعاع در دستگاه خاموش شده و خلبان به سمت نقطهی بعد حرکت میکند.
- جهت چرخش ترمال: در ابتدای هر روز جهت چرخش ترمال نسبت به زوج یا فرد بودن روزهای میلادی از چپ یا راست تعیین میشود. بعد از استارت، جهت چرخش را کسی تعیین میکند که اولین نفر در آن ترمال شروع به گردش کرده است.
شروع مسابقه
پنجره باز:
- Open Window Time: زمانی که خلبان میتواند پرواز خود را شروع کند و قبل از لحظهی استارت ارتفاع خود را افزایش دهد تا در زمان استارت در ارتفاع مناسب قرار بگیرد.
زمان شروع:
- Start Time: زمانی که مسابقه به طور رسمی آغاز میشود و خلبانان میتوانند بعد از گذر کردن از سیلندر استارت به سمت Turn Points و Goal پرواز کنند.
گذر از سیلندرها
خلبانان با مسیری که از قبل تعیین شده با گذر از سیلندرها به مسیر خود ادامه میدهند. قطعاً این مسیر با چالشهای زیادی همراه است؛ یکی از این چالشها از دست دادن ارتفاع و شارژ کردن ارتفاع توسط ترمالها در مسیر میباشد. هر خلبانی برای طی کردن این مسیر استراتژی خاصی دارد ولی اکثر خلبانان با هم در حال پرواز هستند و به هر دسته از خلبانان که استراتژی پرواز یکسان دارند و با هم پرواز میکنند یک “گگل” گفته میشود. گگلها جزو زیباترین اتفاقات مسابقهی “ریس تو گل” هستند؛ لحظهای که چندین خلبان همراه با هم در حال چرخش در یک ترمال و افزایش ارتفاع هستند.
در طی این مسیر با رسیدن به هر سیلندر با تعیین قبلی به دو روش ممکن است سیلندر روی دستگاه شما خاموش شود. روش اول با ورود به سیلندر سیلندر در دستگاه خاموش میشود و باید به سمت سیلندر بعدی حرکت کنند. در روش دوم خلبان موظف است به سیلندر وارد و از آن خارج شود تا سیلندر خاموش شود.
سیلندر ما قبل گل (ESS):
- بعد از گذر از سیلندرهای مسابقه به آخرین سیلندر میرسند که به آن ESS گفته میشود. تایم پرواز خلبانان بلافاصله بعد از رسیدن به ESS متوقف شده و خلبانان به سمت گل حرکت میکنند.
- گل مسابقه ممکن است به دو صورت سیلندر یا لاین تعیین شود.
ثبت نتایج
- Results Recording: خلبانان بلافاصله بعد از لند موظف هستند دستگاه جیپیاس خود را به تیم داوری تحویل دهند. این دستگاه باید همان دستگاهی باشد که در روز سیفتی بریفینگ بارکد آن به تیم داوری داده شده است.
اعلام برندگان
- مسابقه چند روزه: مسابقه در چند روز با مسیرهای مختلف برگزار میشود و در نهایت کسی که در مجموع بیشترین امتیاز را کسب کرده است در جایگاه نخست قرار میگیرد.
- Award Ceremony: برندگان مسابقه در مراسم اختتامیه اعلام و جوایز به آنها اهدا میشود.
پودیومها
- پودیوم اورال: اصلیترین پودیوم است که تمامی خلبانان در آن به رقابت میپردازند. (X- One)
- پودیوم اسپورت کلاس: برای خلبانانی با بالهای دارای استاندارد EN C و کمتر. (Artik R /Artik 6)
- پودیوم بانوان: برای خلبانان خانم این پودیوم به شکل اختصاصی وجود دارد و همچنین خلبانان خانم در تمامی ردهها هم میتوانند روی پودیوم قرار بگیرند.
- پودیوم سریال کلاس: برای خلبانانی که با بال EN/D در مسابقه شرکت می کنند.
- پودیوم تیمی: از قبل از شروع مسابقه اعلام شده و اسامی تیمها توسط برگزارکننده ثبت میشود.
- پودیوم فان کلاس: برای خلبانانی که با بالهای کلاس B و پایین تر در مسابقه شرکت میکنند. (Mentor7/ IKUMA 3)
نکات کلیدی در برگزاری مسابقات “Race to Goal”
ایمنی:
- Safety: ایمنی خلبانان باید همیشه در اولویت باشد. قوانین و مقررات ایمنی باید به دقت رعایت شوند.
پشتیبانی زمینی:
- Ground Support: تیمهای پشتیبانی زمینی برای کمک به خلبانان در مواقع اضطراری باید حاضر باشند.
- Retrieve: در هر مسابقه، بعد از پایان پرواز هر نفر، اگر نتواند مسیر مسابقه را به طور کامل طی کند، باید وضعیت سلامت خود و مکان فرود خود را به تیم برگزارکننده اعلام کند تا تیم پشتیبانی او را به محل مناسب انتقال دهد.
- Safety Frequency: در ابتدای مسابقه یک فرکانس بیسیم برای تمام خلبانان روی تسک بورد نوشته میشود تا در صورت تغییر شرایط آب و هوا یا هر اتفاقی که منجر به خطر افتادن خلبانان باشد، خلبانان بتوانند مستقیم با داور در تماس باشند.
شرایط آب و هوایی:
- Weather Conditions: بررسی و پیشبینی دقیق شرایط آب و هوایی برای تعیین بهترین زمان و مکان برگزاری مسابقه بسیار مهم است.
تجهیزات ناوبری:
- Navigation Equipment: استفاده از تجهیزات ناوبری مانند GPS و Variometer برای دنبال کردن مسیر و ثبت دادهها ضروری است. در دستگاههای جدید، اطلاعاتی همچون جدول پلار یا میزان سرش بال به دستگاه داده میشود و دستگاهها با دقت بالایی محاسبات دقیق انجام میدهند و اطلاعات خوبی را در اختیار خلبانان قرار میدهند.
نتیجهگیری
مسابقات “Race to Goal” در پاراگلایدر به دلیل نیاز به مهارتهای پروازی بالا و استراتژیهای هوشمندانه، از جذابیت بالایی برخوردارند. با برنامهریزی دقیق، رعایت ایمنی و استفاده از تکنولوژیهای ناوبری، این مسابقات میتوانند تجربهای هیجانانگیز و بهیادماندنی برای خلبانان و تماشاگران فراهم کنند.